Zontips voor op de piste

Wat is er nu fijner dan in de sneeuw genieten van dat heerlijke zonnetje en strakblauwe luchten? Maar juist tijdens wintersport kun je flink verbranden. We geven je graag wat tips om dat te voorkomen.
Smeren met een hoge factor
Als je zomers naar een tropisch eiland vertrekt, zit hij standaard in je koffer: de zonnebrandcrème. Maar neem hem ook mee als je op wintersport gaat. De witte sneeuw weerkaatst het zonlicht (tot maar liefst 80 %), waardoor je snel verbrandt. Bovendien bevind je je vaak op grote hoogte, waardoor de zonkracht sterker is. Hoewel je armen en benen goed bedekt zijn met dikke kleding, wordt je gezicht veel blootgesteld aan de zon. Smeren met een sunblock of een gezichtscrème met een hoge factor (minimaal factor 30) helpt verbranden voorkomen. Doe dit echt, anders loop je straks met de contouren van een witte skibril op je gezicht.



Vergeet je lippen niet
Ook je lippen kunnen wel wat extra bescherming gebruiken. Sowieso omdat ze snel schraal worden in de koude buitenlucht, maar ook omdat de zon je lippen kan verbranden. De huid van je lippen is erg dun en dus kwetsbaar. Smeer daarom om de paar uur met een lippenbalsem met een hoge UV-factor.

Zorg voor een goede zonnebril
Het weerkaatsen van de zon op de sneeuw zorgt er niet alleen voor dat je sneller verbrandt, maar ook dat je ogen het zwaar te verduren hebben. Het felle licht kan je letterlijk verblinden. Ook kunnen de ogen schade lijden door UV-licht. De directe beschadiging van het hoornvlies heet sneeuwblindheid. Als je hier te lang aan wordt blootgesteld kun je zelfs staar krijgen. Zorg daarom voor een goede zonnebril. Deze moet zowel UVA- als UVB-licht tegenhouden. En wil je echt voor zekerheid gaan? Zorg dan voor een bril die ook de zijkanten van je ogen beschermt.



Aftersun
Ben je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch verbrand? Dan helpt maar één ding: uit de zon blijven en smeren met aftersun. Dit koelt je huid, waardoor het minder pijnlijk aanvoelt en bevordert de genezing. Geen overbodige luxe dus om een flacon aftersun in je koffer te gooien. Maar onthoud: voorkomen is beter dan genezen.

Vitamine D
Gelukkig heeft de zon ook goede eigenschappen. Ten eerste is het natuurlijk heerlijk om van de warme zonnestralen te genieten. Ten tweede maak je door zonlicht ook vitamine D aan. En dat is hartstikke goed voor je. Geniet dus vooral van het winterse zonnetje, maar neem wel maatregelen om schade aan huid en ogen te voorkomen.

We wensen je een fijne, zonnige wintersportvakantie!
Deze website plaatst cookies. Door het gebruik van onze site ga je hiermee akkoord. Zie ons privacy-statement.